زنان جزئ یاوران مهدی(عج)
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، ، |

"بسم رب المهدی"
زنان،جزء یاوران امام مهدی (عج)
چرا همواره در مورد ياران مهدی (عج) از مردان سخن به ميان آمده ، آيا زنان در اين راستا هيچ نقشی ندارند ؟
 اينكه بيشتر از مردان سخن به ميان می آيد ، از اين رو است كه در آغاز قيام ، بيشتر مسأله ی جهاد و جنگ و دفاع  مطرح است  كه طبعاً مردان در ميدانها هستند ، ولی بانوان در پشت جبهه به تلاش و حمايت از راه مهدی (عج) می پردازند.
 در مورد 313  نفر ياران مخصوص حضرت مهدی (عج) اتفاقاً در بعضی از روايات ، شركت زنان نيز مطرح شده است از جمله امام باقر (ع) فرمود:
((سوگند به خدا سيصد و اندی نفر مردمی آيند ، در ميانشان پنجاه نفر زن هستند ، در مكه اجتماع می كنند ، بی آنكه قبلاً وعده داده باشند ، آمدنشان همانند ابرهای پاييزی است)) (كه با حركات تند می آيند و در آن مركز جمع می شوند)
*منبع: بحارالانوار، ج 52، ص 223 / اعیان الشیعه، ج 2، ص 84
زنان عصر ظهور، زنانی هستند که در ایام ظهور حضرت زندگی می کنند که از جمله آنها همان 50 زنی است که در روایت به آنها اشاره شده و جزء افراد اصلی سپاه حضرت هستند. آنها به هنگام ظهور در حرم امن الهی به خدمت امام می رسند.
ام سلمه ضمن حدیثی درباره علائم ظهور از پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند:
(( در آن هنگام پناهنده ای به حرم امن الهی پناه می آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می برند به سوی او جمع می شوند در میان آنان، برخی زن می باشند که بر هر جبّار و جبّارزاده ای پیروز می شوند))
*منبع: مجمع الزوائد، ج 7 ، ص 315
                                  **************************
زنان رجعت کننده، گروه دیگری از ياوران حضرت بقية الله (عج) هستند  كه خداوند به بركت ظهور امام زمان(عج) آنان را زنده خواهد كرد و بار ديگر به دنيا رجعت خواهند نمود.
اين گروه دو دسته اند: برخى با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخى ديگر فقط از آمدنشان سخن به ميان آمده است.
البته اين اعتقاد مسلم شيعه است كه هم زمان با ظهور مهدى آل محمّد(عليهم السلام)، برخى از پيامبران (مانند حضرت خاتم الانبيا) و معصومين (همانند امير مؤمنان(ع) و امام حسين(ع)) و برخى از مؤمنان حقيقى و پيروان اهل بيت(عليهم السلام) به اذن پروردگار زنده خواهند شد و بار ديگر به دنيا باز خواهند گشت.
بازگشت اين عدّه، نه تنها غيرممكن نيست؛ بلكه از نظر قرآن كريم اين پديده امرى مسلم است كه آيات متعدّدى از آن سخن گفته است.( سوره ی بقره، آیات 243 و 259)
در منابع معتبر اسلامى، نام سيزده زن ذكر شده كه به هنگام ظهور قائم آل محمد(ص) زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان(عج) به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بيماران، خواهند پرداخت.
طبرى در دلائل الامامة، از مفضل بن عمر نقل كرده كه امام صادق(ع) فرمود:
((همراه قائم آل محمد(عليهم السلام) سيزده زن خواهند بود، گفتم: آنان را براى چه كارى مى خواهد؟ فرمود: به مداواى مجروحان پرداخته، سرپرستى بيماران را به عهده خواهند گرفت. عرض كردم: نام آنان را بيان فرماييد. فرمود: قنواء دختر رشيد هجرى،ام ايمن، حبابه والبيه، سميه مادر عمّار ياسر، زبيده ام خالد احمسيّه، ام سعيد حنفيه، صيانة ماشطة، ام خالد جهنيه.))
*منبع: دلایل الامامة، ص 260
آنان هر كدام در زمان هاى مختلف زندگى مى كردند؛ پس با هم رجعت خواهند كرد و خداوند براى قدردانى از آنان، به بركت امام زمان(عج) آنها را زنده خواهد كرد. امام صادق(ع) در اين روايت از ميان سيزده زن، فقط نام نه نفر را ذكر مى كند.
بحث مهم اينكه در معارف شيعى، رجعت براى مؤمنان يك مقام ممتاز و ويژه است كه شامل هركس نمى شود؛ مگر اينكه لياقت اين سعادت عظيم را به دست آورده باشد. مسلماً كسانى كه بهاى آن را پرداخته اند، به اين مقام نائل خواهند آمد.
برخى از آنان همچون صيانه، مادر چند شهيد بودند و خود با وضعى جانسوز به شهادت رسيدند. برخى ديگر چون سميه، در راه دفاع از عقيده اسلامى خود، سخت ترين شكنجه ها را تحمل نموده و تا پاى جان از عقيده خود دفاع كردند. گروهى ديگر همچون ام خالد نعمت تندرستى پيكر را براى حفظ پيكر اسلام، بر خود حرام كردند و جانباز شدند.
برخى ديگر، افتخار دايگى رهبر امت اسلامى و تربيت فرزندان لايق را داشتند و خود نيز از معنويتى برخوردار بودند كه زبانزد خاص و عام بوده جمعى ديگر از خانواده شهيدانى اند كه خود پيكر نيمه جان عزيزانشان را حمل كردند.

آرى، آنان دل سوختگانى اند كه با انجام آن رشادت ها ثابت كردند كه مى توانند گوشه اى از بار سنگين حكومت جهانى اسلامى را بر دوش كشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 10 / 11 / 1386
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا